3 belangrijke marketingtermen uitgelegd

3 belangrijke marketingtermen uitgelegd

9 juli 2020 Uit Door Redactie

Je wilt je als ondernemer online onderscheiden. Dus je wilt een plan maken om je online marketing in te richten. Echter, daar heb je weinig kaas van gegeten, dus je besluit je in te lezen op het internet. Daar kom je echter allerlei onbekende, veelal Engelse termen tegen, waar je maar weinig van begrijpt. Geloof ons: je bent niet de enige. Het stikt online van het jargon, vaak zonder dat hierbij enige vorm van duiding wordt gegeven. Daarom lichten wij in deze blog drie marketingtermen uit die je ongetwijfeld ook al eens bent tegengekomen en vertellen we je wat ze precies betekenen.

Linkbuilding

Op dit begrip ben je wellicht weleens gestuit wanneer je meer wilde weten over SEO, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Naast het uitvoeren van technische optimalisaties aan je website en het maken van goede content is linkbuilding de derde belangrijke pijler onder dit fenomeen. Het wil in het kort zeggen dat links vanaf andere websites naar jouw website verzamelt. Dit kan op vele verschillende manieren, waarvan linkruilen (“plaats jij een link naar mij, dan plaats ik een link naar jou”) een veelbeproefd maar slecht voorbeeld is.

ROAS

Deze termen komen we vaak tegen binnen de wereld van online advertising. ROAS staat voor Return On Advertising Spend, oftewel: wat krijg je terug voor je online advertentiecampagnes. Hieraan ligt een tamelijk eenvoudige formule ten grondslag: je deelt de opbrengst van een campagne door de gemaakte kosten. Het aansturen op een bepaalde ROAS-waarde is een doel dat vaak gehanteerd wordt bij het beheren van Google Ads- en andere online advertising-campagnes.

Benchmarking

Nog zo’n term die marketeers zonder blikken of blozen te pas en te onpas gebruiken, terwijl een groot gedeelte van de lezers van hun blogs echt geen flauw idee hebben wat het nu eigenlijk wil zeggen. En toch doen veel ondernemers hier bewust of onbewust, structureel of af en toe ook aan. Het wil namelijk zeggen dat je een belangrijke concurrent, of beter gezegd een toonaangevende partij binnen jouw branche, als leidraad gebruikt. Wat doen zij en hoe verhoudt zich dat tot jouw beleid en prestaties? Je duikt hierbij diep in de bedrijfsprocessen van een concurrent en houdt dit op langere termijn bij, om ervan te kunnen leren. Daarnaast kun je ook intern verschillende afdelingen benchmarken.